AMS Neve (32)

Rok 1961 był punktem zwrotnym w historii rejestracji dźwięku. Brytyjski amator elektroniki i urządzeń dźwiękowych Rupert Neve założył firmę, która po dziś dzień nosi jego nazwisko. Na początku swojej działalności Neve Electronics zajmowała się produkcją najwyższej jakości konsolet i modułów pracujących w klasie A opartych na starannie wyselekcjonowanych podzespołach, dzięki którym urządzenia te technologicznie znacznie wyprzedzały przemysł muzyczny tamtych lat. Po założeniu fabryki niedaleko Cambridge w 1964 roku, Neve zbudował na zlecenie Philips Recording Studio w Londynie pierwszą w historii komercyjną konsoletę opartą na tranzystorach. Marka Neve zaznaczyła swoje miejsce na rynku budując kolejne konsolety dla największych i najważniejszych studiów. Zachęcona tymi sukcesami firma przeniosła się do specjalnie zbudowanej fabryki w Melbourn i rozpoczęła prace nad wyposażaniem studiów emisyjnych. W 1968 roku powstał słynny 2254 Compressor/Limiter, wyprodukowany na zamówienie ABC Weekend Television w Wielkiej Brytanii. Rok później firma opracowała pierwszą matrycę półprzewodnikową oraz wprowadziła swoje urządzenia do sprzedaży na rynku amerykańskim.

W roku 1970 Rupert Neve opracował dla Wessex Studios moduł przedwazmacniacza mikrofonowego do nowej konsolety A88, słynny 1073. Z czasem stał się on legendą i do dzisiaj przez wielu jest uważany za jeden z najlepszych preamp’ów mikrofonowych jakie kiedykolwiek powstały. W 1970 roku Neve zaprojektował jeszcze wiele modułów do konsolet, które odniosły taki sukces, że zostały wyprodukowane jako oddzielne urządzenia i do dziś są jednymi z najbardziej poszukiwanych sprzętów na rynku. Teraz są one dostępne jako elementy serii Outboard.

W latach 70. firma bardzo się rozwinęła, niezliczona ilość nowych konsolet zeszła z taśmy produkcyjnej, w tym 8048 ze swoim słynnym modułem 1081, który dziś dostępny jest pod postacią 1081R. Neve otworzył dodatkową fabrykę w Szkocji oraz cztery nowe biura handlowe w Północnej Ameryce – w Toronto, Connecticut, Hollywood i Nashville.

W 1974 roku firma wyprodukowała pierwszą konsoletę wyposażoną w sterowany cyfrowo półprzewodnikowy system routingu, na zlecenie South African Broadcasting Corporation.

Rok później przypadkowe spotkanie Ruperta Neeve’a z Geoff’em Emerick’iem z Air Studios zmieniło bieg historii rejestracji dźwięku. Emerick pokazał że jest w stanie usłyszeć różnicę, między dwoma kanałami konsolety, z których jeden był źle skalibrowany i podbijał częstotliwość 54kHz. Nawiązanie współpracy z nim zaowocowało opracowaniem konsolety dla Sir George’a Martin’a do studia na karaibskiej wyspie Montserrat. Rozwiązania technologiczne z tej konsolety są do dzisiaj wykorzystywane w modułach 1081R.

Późne lata 70. to okres wielkiego wyścigu na stworzenie pierwszej w pełni cyfrowej konsolety do nagrywania. Neve kontynuował prace nad wielościeżkową cyfrową konsoletą Neve DSP i po 4 latach wprowadził ją na rynek. Zaszczyt zakupu pierwszego egzemplarza przypadł londyńskiemu Tape One. W tym okresie również firma AMS (Advanced Music Systems), założona przez Marka Crabtree i Stuarta Nevisona znacznie przyczyniła się do rozwoju cyfrowej rejestracji dźwięku produkując DM2-20 Tape Phase Simulator (zakupiony od razy przez ELO, 10cc oraz Paula McCartney’a) a następnie pierwszy na świecie cyfrowy moduł delay, DMX 15-80. Urządzenie to jako pierwsze w historii pozwoliło muzykom używać tak długiego opóźnienia jak chcieli. Późniejsze moduły zapewniały 2 niezależne programowalne kanały delay i/lub pitch w pełnym zakresie 18kHz i przy skali dynamiki 90db. Niezrównana jakość i mnogość zastosowań sprawiła że moduł ten momentalnie stał się popularny na całym świecie i również dzisiaj jest używany w wielu liczących się studiach z całego świata, np 36 Chambers Recording Studio Wu-Tang.

AMS następnie zaprojektował cyfrowy reverb RMX16 oraz cyfrowy system delay DM-DDS. RMX16 stał się „Świętym Graalem“ wśród cyfrowego sprzętu studyjnego. Zapisał się w historii między innymi dzięki jednemu z debiutanckch nagrań Phila Collinsa „In The Air Tonight“. Collins później przyznał, że nagranie tego utworu byłoby niemożliwe bez RMX16. Urządzenie to również pomogło Prince’owi w osiągnięciu wstecznego reverbu linii basu w utworze „Kiss“. Unikalne brzmienie RMX16 ujęło wielu liczących się artystów, w tym Peter’a Gabriel’a, The Hollies, The Thompson Twins oraz Culture Club. Zamiłowanie AMS do innowacyjnych rozwiązań i nowych technologii doprowadziło firmę do wyprodukowania pierwszego na świecie w pełni funkcjonalnego przenośnego komputera PC - Datasafe. Urządzenie było solidne i posiadało parametry porównywalne z komputerami stacjonarnymi, zaprojektowano je głównie do zastosowań przemysłowych, naukowych i handlowych. Firma AMS została obsypana nagrodami i zabrała się za opracowywanie technologii, która miała na zawsze zmienić branżę post-produkcji.

Podczas gdy AMS czyniła wielkie odkrycia w domenie cyfrowego dźwięku, Neve robił wielkie postępy w technologii analogowej. Owocem tych postępów była oknsoleta serii V, która opuściła fabrykę wiosną 1985r. Zbierała ona w sobie ponad 20 lat doświadczeń w dziedzinie analogowego dźwięku i szybko została najpopularniejszą i najbardziej szanowaną konsoletą Neve. W tym samym czasie AMS opracował i stworzył AudioFile, pierwszy w historii system rejestracji i edycji dźwięku na twradym dysku. To był kamień milowy w sferze rejestracji dźwięku cyfrowego. Przełom, jakiego dokonała firma AMS w świecie rejestracji dźwięku był porównywalny z wprowadzeniem taśm wielościeżkowych w latach 60. Realizatorzy dźwięku byli zdumieni możliwościami AudioFile, który pozwalał na edycję dźwięku z niewyobrażalną w tamtych czasach prędkością. Dzięki swoim niesamowitym osiągom AudioFile był wtedy używany przy produkcji 4 spośród 5 najpopularniejszych seriali w Wielkiej Brytanii.

Sukces konsolety Neve serii V ściągnął na firmę uwagę wielu międzynarodowych spółek. W roku 1985 została ona wcielona do koncernu Siemens. Zmiana właściciela nie wpłynęła jednak negatywnie na prace i badania Neve nad nowymi konsoletami. Jak się później okazało – wręcz przeciwnie. W 1990 r Siemens wykupił również AMS i w dwa lata później połączył obie firmy pod wspólnym szyldem AMS Neve. Dwie najbardziej zaawansowane firmy w branży muzycznej, dwa największe potencjały w tamtych czasach zostały scalone w jedno.

Pierwszą konsoletą marki AMS Neve był Capricorn, zbudowany na bazie DSP. Urządzenie to na nowo określiło standardy na rynku cyfrowej rejestracji dźwięku i skłoniło swoimi parametrami tak prestiżowe studia jak Abbey Road czy Skywalker Sound do przejścia na drogę cyfrową. Capricorn był użyty do pierwszej cyfrowej produkcji muzyki na żywo podczas CMA Awards. Połączenie osiągnięć AMS w domenie cyfrowej z innowacyjnością i dziedzictwem Neve w dźwięku analogowym dało nowej marce olbrzymi potencjał i nieporównywalną jakość i osiągi produkowanych pod jej szyldem urządzeń. Tym bardziej, że AMS Neve został pierwszym i wyłącznym producentem sprzętu wykorzystującego Open Media Framework Interchange (OMF) – platformę pozwalającą przenosić i wymieniać między studiami dane i informacje o sesji.

W roku 1996 AMS Neve wprowadził Digital Film Console (DFC), od dawna oczekiwaną na całym świecie. Szybko została ona najpopularniejszą konsoletą w hollywood. W 2004 r 70% hitów kasowych z Hollywood było miksowanych na DFC, w tym 24 z 25 najpopularniejszych filmów pełnometrażowych. Realizatorzy pracujący przy post produkcji zaufali mocy, funkcjonalności i elastyczności DFC. Ciekawy jest fakt, że realizatorzy filmu „Heat“ umieścili nawet konsoletę DFC w napisach końcowych filmu! Niesamowite poruszenie panowało na 119. konwencji AES w Los Angeles, kiedy AMS Neve wprowadził 88R – pierwszą zupełnie nową analogową konsoletę Neve, bazującą na popularnej serii V, wzbogaconą o zaawansowaną automatykę Encore oraz wieloformatowy surround z DFC. Takie zestawienie funkcji czyniło z 88R najlepszą dostępną analogową konsoletę mikserską i natychmiast odniosła ogromny sukces na rynku.

W 2005 r AMS Neve została wcielona do SAE. Połączenie dwóch najbardziej zaawansowanych koncernów na rynku muzycznym zaowocowało powstaniem nowej jakości w świecie technologii audio. Wzbogacona o doświadczenia i zasoby SAE, AMS Neve kontynuuje rewolucję na rynku muzycznym.

 

więcej »

Ta strona korzysta z plików cookie, które pomagają nam optymalizować korzystanie z serwisu. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie.

OK | Więcej informacji